Com la reflexió col·laborativa promou el desenvolupament de resiliència docent en novells a través de processos de re-appraisal narratiu.

Projecte finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació (MCIN), l’Agència Estatal d’Investigació (AEI/ 10.13039/501100011033), i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)

En aquest projecte:

  • S’estudien processos de reflexió col·laborativa entre docents novells
  • Es cerquen els mecanismes socials i narratius que promouen el desenvolupament de resiliència docent
  • S’estudien les formes de facilitació en la reflexió col·laborativa per al desenvolupament de la resiliència docent
  • Es desenvolupen eines metacognitives i de suport a la reflexió col·laborativa entre docents
  • Dades del projecte:

    Duració: 1/09/2023 – 31/08/2027

    Finançament: 73.750 €

    Referència: PID2022-136670NB-I00

    IP: Marc Clarà


    Resum:

    En un escenari social i educatiu de complexitat creixent, el malestar docent s’ha convertit en un problema central dels sistemes educatius actuals, amb importants repercussions per a l’estudiantat, per al professorat, i per a la societat en general. S’estima que aproximadament un terç dels docents pateixen alts nivells de malestar, amb una afectació singular als docents novells, que a molts països presenten alarmants índexs d’abandonament de la professió. En aquest escenari, el desenvolupament de resiliència docent és fonamental. La resiliència docent és l’adaptació funcional dels docents a les situacions adverses de la seva pràctica, permetent mantenir el seu benestar emocional, així com millorar les situacions de la seva pràctica i créixer com a docents a partir de l’adversitat.

    Tot i que l’evidència indica que la resiliència docent està relacionada amb la interacció social, no se saben els mecanismes i les dinàmiques socials que permeten desenvolupar resiliència docent. El projecte CONAR investiga aquests mecanismes i aquestes dinàmiques socials, partint de la hipòtesi que la resiliència docent es desenvolupa a través de la modificació en les formes de veure les situacions de la pràctica (re-appraisal), i que aquestes modificacions es generen mitjançant certs mecanismes i dinàmiques socials específics que emergeixen en la reflexió col·laborativa entre docents.

    La investigació es planteja tres objectius generals: 1) comprendre com els mecanismes semiòtic-narratius impulsen el desenvolupament de resiliència docent en la reflexió col·laborativa entre docents novells; 2) comprendre com les dinàmiques socials, les dinàmiques “vocals” i els mecanismes socials permeten el desenvolupament de resiliència docent en la reflexió col·laborativa entre docents novells; 3) comprendre com les formes de facilitació promouen el desenvolupament de resiliència docent en la reflexió col·laborativa entre docents novells.

    Amb aquests objectius realitzarem un estudi microgenètic de quatre casos de reflexió col·laborativa entre docents novells a les etapes d’educació primària i secundària obligatòria. En cada cas, tres docents novells i un facilitador es reuniran setmanalment durant 9 setmanes per conversar sobre situacions de la seva pràctica, partint dels seus propis relats i amb l’ajuda duna eina informàtica de representació de situacions que es desenvoluparà en el projecte. Totes les sessions es registraran en vídeo i es recollirà diàriament l’experiència emocional dels participants mitjançant una app mòbil que també es desenvoluparà en el projecte. A més, en cinc punts al llarg del procés, es recolliran indicadors de resiliència docent a través de qüestionaris, i en tres moments del procés es faran entrevistes als participants. Les dades s’analitzaran mitjançant anàlisi de contingut, anàlisi de la interactivitat, anàlisi de nuclis narratius, anàlisi responsiva vocal i anàlisi de mecanismes socials.

    Els resultats, que es divulgaran mitjançant fórmules diverses a la comunitat científica, als docents, als centres i equips directius, als mentors, i a l’administració educativa, permetran perfeccionar els sistemes de suport social als docents novells, contribuint així a millorar el problema del malestar docent i les seves conseqüències. 


    Membres de l’equip:

    Aina Franch (Universitat de Lleida)

    Alba Vallés (Universitat de Lleida)

    Carles València (Escola Parc de l’Aigua, Lleida)

    Carme Rodríguez (Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya)

    Carme Sanjuan (Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya)

    Elena Costa (Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya)

    Elena Fo (Escola Alba, Lleida)

    Joan Pifarré (Col·legi Maristes Montserrat, Lleida)

    Jordi Coiduras (Universitat de Lleida)

    Lola Sánchez (Universitat de Lleida)

    Maica Peguera (Universitat de Lleida)

    Marc Clarà (Universitat de Lleida)

    Patricia Silva (Universitat de Barcelona)

    Sílvia Cavalcante (Universitat de Lleida)

    Yuly Vanegas (Universitat de Lleida)